Simicskánál van a távirányító
Még több pénzt pumpál hazugsággyáraiba a kormány - kommentálta az MSZP, hogy újabb 1,2 milliárdot jut kormányzati propagandára. A kabinet szerint ez a summa országmárka kialakítására kell, mert a hazai és a nemzetközi sajtó sárba tiporta a nemzeti imázst. Az érvelés pikantériája, hogy a hazai sajtót Simicska Lajos és emberei uralják, míg a külföldi tulajdonú cégek gazdasági függetlenségükért küzdenek - írja a Népszava.hu.

Megszállás és függetlenedés - e két ellentétes folyamat párhuzamosan zajlik a magyar médiában. Míg a nagyobbik kormánypárt és holdudvara egyre intenzívebben tenyerel rá a különböző orgánumokra, a külföldi tulajdonosi körrel rendelkező médiumok - legyen szó nyomtatott lapról vagy televízióról - megpróbálják kizárni tulajdonosi körükből a különböző politikai formációkat, illetve azok képviselőit.

 

Itt van például Magyarország meghatározó kereskedelmi csatornája. Az RTL Klub kívánatos falatnak tűnt a jobboldali médiabárók szemében: a kormányváltás előtt nem sokkal Fellegi Tamás későbbi miniszter cége rá is harapott. Az Infocenter.hu Zrt. számára a vétel időpontja történetének legsűrűbb napja volt, hiszen Fellegi aznap meg is vált cégétől és továbbadta azt Nyerges Zsoltnak - a Fidesz egykori gazdasági igazgatójának első számú üzlettársának - és Stumpf István volt kancelláriaminiszternek. Az Infocenter.hu megvásárolta azt az IKO Média Holding Zrt.-t, amelyik az RTL Klubot működtető M-RTL Zrt. 31 százalékát birtokolta.



Az Infocenter.hu nemcsak az RTL Klub anyacégébe vásárolta be magát; az adásvétel tárgya volt még az IKO Műsorgyártó Kft., a Videovox Production Műsorgyártó Kft., valamint az IKO Sales House Kft. 50-50 százalékos üzletrészeinek a megvásárlása is. Az IKO Média olyan produkciókat szállított az RTL Klubnak, mint a Balázs show, a Csillag születik, a Szombat Esti Láz, a Sztárbox és a ValóVilág, illetve a még képernyőn lévő Mónika show, a Győzike, a Reggeli és a Kész Átverés Show - magyarán a főműsoridő legnézettebb produkcióit ők szállították.Ám a német anyacég nem várta ki, hogy mihez kezd kisebbségi tulajdonosi pakettjével a Fidesz-közeli Nyerges, az RTL Group Central and Eastern Europe GmbH rövid úton kivásárolta a magyar nagyvállalkozókat az RTL Klubból.



Megjegyzendő, nemcsak a politikai jobbtól kívánnak távolodni a hazai orgánumok gazdái - politikai és üzleti megfontolások alapján a tulajdonosi körön kívül kívánja látni az MSZP alapítványát, a Szabad Sajtó Alapítványt a többségi tulajdonos svájci Ringier AG. Az MSZP mindenesetre hajlandónak mutatkozik eladni a Szabad Sajtó birtokában lévő 26 százaléknyi részvényt, a pakettet pedig a vételi szándékát évek óta jelző Ringier AG szívesen megvásárolná. Hogy mennyit hajlandó leszurkolni a svájci médiacég, az persze üzleti titok, de piaci pletykákból a Népszava úgy tudja: 350-450 millió forintot ér a Népszabadság 26 százaléka a Ringier AG-nak.



Minden külföldi tulajdonos függetlenedési kísérlete ellenére a jobboldali médiavalóság dominálja a sajtót. Ráadásul ezt a folyamatot erősíti, hogy a kormányzat közvetlenül is szép summákat költ propagandára: most éppen 1,2 milliárd forintot. Hivatalosan azért, hogy növeljék a médiában a kormányzat politikai mozgásterét, ellensúlyozva a jobboldalon sokat emlegetett "szocialista lejáratókampányt". Az említett 1,2 milliárdból pedig bizonyára jut bőven a jobboldalhoz közel álló gazdasági holdudvar érdekeltségeinek, legyen szó média- vagy reklámfelületről. Az összeg hatalmas, ráadásul a kormánypártok által már "elfoglalt" közmédiára eddig is 70 milliárd forintot költöttek. (A "takarékosság jegyében", ugyanis eddig a négy közmédium - Duna Televízió, Magyar Televízió, Magyar Rádió, Magyar Távirati Iroda - évente mintegy 60 milliárd forintból gazdálkodott.)



A pluszpénz várható felhasználásáról ráadásul Kovács Zoltán kormányzati kommunikációért felelős államtitkár sok konkrétumot nem árult el. Az MTI-nek "az elmúlt hónapokban az MSZP és holdudvara által gerjesztett Magyarországot lejárató hadjáratról" beszélt, melynek nyomán a kabinet kommunikációs eszközökkel is kénytelen helyreállítani az ország iránti bizalmat és a hiteles tájékoztatást. Az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta, kármentésre fordítják a pluszforrást, hiszen sok mindent rendbe kell tenni, miután a külföldi és a hazai sajtó is "sárba tiporta" az országot. Hozzátette: ebből a pénzből másra is fognak költeni, egyebek mellett nemzeti rendezvények szervezésére és országmárka építésre is.

 

A teljes cikket a Népszava Online-on olvashatja el.

 

idézet

Botka László

Óriási a tét, 2018-ban le kell váltanunk a kormányt, mert ez az utolsó esélyünk, hogy szabadon választassunk.
Előző
Következő
Önnek is van véleménye? Gyorskomment!
0
 
 

Hátralévő karakterek száma:
Válaszoljon a kérdésre: *
3    *    2    =    


Megjegyzés: A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.