Már a 2010-es választások után kiderült, hogy mi az a téma, amely igen hatékonyan mobilizálja a választókat, és amellyel a Fidesz magához csábítja a választási sikerekhez szükséges tömegeket: a közműszolgáltatások ára.
A leszállított hatósági árak és a közműszolgáltatók felvásárlása, központosítása azonban nem hagyott hátra mást, mint tönkremenő szolgáltatókat és növekvő lakossági adóterheket. Gyakorlatilag bedöntötték a víziközmű cégeket, lekukázták a szemeteseket, kiseperték a kéményseprőket. Aki pedig azt hitte, hogy ettől bármi is olcsóbb lesz, az tévedett: valójában marad a cech, csak mindannyian nyögjük majd a szolgáltatások árát.
Az utóbbi években csaknem ezermilliárd forintot költött az állam arra, hogy átvegye az irányítást a magyar energetikai porondon, legyűrve és államosítva a piacot. Mindezt azzal kommunikálta, hogy a lakossági rezsicsökkentés végrehajtásához szükséges az átvétel. Ez azonban könnyen tetten érhető hazugság, hiszen a hatósági árazással akkor is könnyedén meghatározható a lakossági ár, ha nem a kormány kezében vannak az energetikai cégek. A valós indok azonban a hatalmas vagyon állami pénzen történő megvétele volt, ehhez pedig jó taktikának bizonyult a különadóval, lenyomott hatósági árral, és jogszabályi eszközök által lassan kivérző ágazat későbbi átvételéhez.
Szemétszállítás: lekukázva
Jó páran április óta nem kaptak szemétszállítási számlát az országban, nem véletlenül: április óta nincs joguk a szemétszállító cégeknek számlázni, mert a Fidesz-kormány erre is egy baráti oligarchának, Garancsi Tibor cégtársainak cégét, az Euromacc Kft.-t nézte ki, amely 549 millióért nagy nehezen el is vállalta a feladatot.
Mindeközben megtörtént, amiről már mi is sokszor írtunk: 33 településen júliustól nem járt a kukásautó, mert a szemétszállítók már a kukások bérét sem tudták kifizetni az állam által megbuherált rendszer miatt. A kormány szerint persze semmi gond, hiszen a katasztrófavédelem ilyenkor kényszerkijelöl egy másik szolgáltatót, amelynek el kell szállítania a szemetet. A gond ott van, hogy a kormány államosította és központosította a korábban önkormányzati szemétszállítást. Pénzt viszont nem fizet a baráti oligarchák állami kukaholdingja. Ezért mára szinte mindegyik szemétszállító cég csődközeli állapotban van, így megtörténhet, hogy heteken belül dominó-effektusként omlik össze a szemétszállítási rendszer az országban, és nem lesz, aki elvigye a szemetet a településekről.
A Ténytár blogján elolvasható a cikk folytatása.