“Egyre több szervezet emeli fel a szavát az elmúlt hetekben nyilvánosságra hozott közoktatási és felsőoktatási törvénytervezetek ellen. A kritikus hangok szerint a felsőoktatási törvény nem válaszol a valódi problémákra, a köznevelési törvényt pedig úgy fogják „áterőltetni” a képviselőkön. Ha voltak is egyeztetések az illetékes szaktárcával, illetve a Nemzeti Erőforrás Minisztériumával (Nefmi), ezek minden esetben eredménytelenül zárultak.” – olvasható a hetilap online összefoglalójában, szinte sorra véve az érintetteket.
Hallgatói részről például így szól: “Az egyeztetést információink szerint Nagy Dávid, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke harcolta ki, miután a Hoffmann Rózsával folytatott legutóbbi keddi tárgyalás sem vezetett eredményre.
Bár Hoffmann Rózsa szerint a HÖOK-kal egy év alatt tizenkétszer egyeztettek, Nagy Dávid a hvg.hu-nak azt mondta: február és szeptember között egyáltalán nem találkoztak, azt pedig nem nevezné egyeztetésnek, hogy például mindkét fél megjelenik egy konferencián.”
De az egyetemek vezetői sem maradtak némák: “Az MRK szerint az intézmények autonómiája is komolyan sérül. Szerintük nyilvánvaló, hogy az intézmények mozgástere rendkívül korlátozott lenne, a meghatározó kérdésekben pedig megszűnne valódi döntési kompetenciájuk. “A tervezet eredménye egy központilag közvetlenül irányított, a felsőoktatás tartalmi kereteit és mindennapi működését rendeleti úton szabályozó rendszer létrehozása lenne” – áll a testület közleményében.”
És a változásokat alapszinten sem fogadják kitörő lelkesedéssel: “A PDSZ elnöke, miután részt vett az Országgyűlés oktatási bizottságának hétfői ülésén, úgy fogalmazott: “Abszurdisztán a kormányváltást követően sem szűnt meg”. Mint mondta: az ülés a köznevelési törvény koncepciójáról szólt, amely múlt hét csütörtökön már átment a közigazgatási egyeztetésen, azaz elfogadták azok a szervek, amelyek jogi és egyéb hátterét rendezik.
Mindezt azért is sérelmezik, mert a minisztérium honlapján az áll, hogy a tervezetet október 25-ig lehet véleményezni. Mendrey László szerint azonban, ha a koncepció már átment a közigazgatási egyeztetésen, akkor nincs esély arra, hogy abba a keddig beérkező javaslatok bekerüljenek, magyarán becsapták a pedagógusokat.”
A konklúzió nem túl biztató végkicsengésű, de bizonyára sok ember véleményét tükrözi: “A tiltakozók úgy vélik, hogy a törvénytervezet a pedagógusokat nem alkotó embernek, hanem végrehajtó közszolgának tekinti. Hozzáteszik: közszolgálatot akarnak végezni, de nem szolgaként, hanem autonóm értelmiségiként.”
A teljes írást a hvg.hu-n olvashatja el.