Újabb probléma? Újabb adót!
Nyilvánosságra került az a több fideszes fővárosi politikus által aláírt javaslatcsomag, mely többek között tartalmazza, hogy a főváros havi 10 ezer forintos úthasználati díjat szedhetne minden közigazgatási határon belül közlekedő gépjármű után. Az ebből várt 32 milliárd forintos bevétellel a budapesti tömegközelekdés finanszírozásában keletkezett óriási lyukat tömködnék be - írja a Véleményvezér blog.

Egy pillanatra most lépjünk át azon, hogy bár a javaslatot többek között Tarlós István és Rogán Antal jegyzik, annak nyilvánosságra kerülése után mindketten elhatárolódtak tőle, mintha nem is hallottak volna róla. Nyilván ez sok mindent elárul egyrészt a Fideszen belüli viszonyokról és konfliktusokról, másrészt arról is, hogy vezető politikusok mennyit tudnak arról, hogy a nevükben miféle javaslatokat terjesztenek elő.

 

Ennél ugyanis sokkal érdekesebb a javaslat tartalma, miszerint az autósoknak havi 10 ezer forinttal kellene hozzájárulniuk a BKV csődjének elkerüléséhez. Mi ezzel a probléma? Egyrészt az, hogy az újabb adóval sújtott autósok ismételten semmit nem kapnának terheikért cserébe. Másrészt, hogy a politika egy problémával szembesülve láthatóan megint nem a kiadások csökkentésében gondolkozik, hanem ugyanannak a fenntarthatatlan rendszernek a toldozásában-foldozásában, a hiányt pedig szokás szerint újabb adók kivetésével próbálja meg kezelni. Harmadrészt az is látványos, hogy ez az új adó mennyire nincsen átgondolva, hiszen a javaslatból kiderül, hogy a tízezer forint egy hasraütésszerű összeg, és semmiféle pontos számítás nem áll mögötte, hogy miért nem havi 8000 vagy 12000 forint.

 

De az átgondolatlanság azon is látszik, hogy a tervezet láthatóan nem is foglalkozik azzal, hogy egy ilyen új adó milyen hatással lenne a budapesti tömegközlekedésre. Annak hatására ugyanis nyílván sokan BKV-ra váltanának – de hogy az egyébként is túlzsúfolt és a metrók esetében lassan már életveszélyes tömegközlekedés hogyan tudná plusz sokezer utas igényeit kielégíteni, erre bizony nem gondoltak. És miközben az előterjesztés elismeri a javaslat igazságtalanságát, ami azonos díjjal sújtja az autóját alig használó külvárosi vezetőt és a városban keresztül-kasul furikázót, megoldással nem áll elő.

 

És az már csak hab a tortán, hogy miféle nehézségekbe ütközne a végrehajtás: hogyan lehetne pontosan követni, hogy ki fizette meg és ki nem az adót, hogy a papíralapú matrica milyen visszaélésekre adna lehetőséget, és hogy a rendőrségnek mekkora pluszkiadásba kerülne az ellenőrzés.

 

A teljes írást a Véleményvezér blogon olvashatja el.

 

idézet

Botka László

Óriási a tét, 2018-ban le kell váltanunk a kormányt, mert ez az utolsó esélyünk, hogy szabadon választassunk.
Előző
Következő
Önnek is van véleménye? Gyorskomment!
0
 
 

Hátralévő karakterek száma:
Válaszoljon a kérdésre: *
0    +    9    =    


Megjegyzés: A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.