Kudarcos konzultációk: drága önreklám
Bár Orbán Viktor az emberekkel történő együttkormányzás eszközét látja a nemzeti konzultációkban, a levelezgetések olyan haszontalan és drága kormányzati PR-akciók, melyek már - a saját táboron belül is - egyre kevesebbeket érdekelnek.
Kudarcos konzultációk: drága önreklám

Miközben még véget sem ért a sorrendben negyedik, munkaügyi témájú akció, Orbán újabb - a még meg sem tett foglalkoztatáspolitikai erőfeszítéseket dicsérő - levelet írt az embereknek, de olyan sietve, hogy be sem várta az azt előkészítő kormányrendeletet.

 

Mi vagyunk az a politikai erő, amelyik együtt kormányoz az emberekkel - mondta Orbán Viktor július elején a kormány munkahelyvédelmi akciójának bejelentésekor, ám akkor még nem tudta, hogy az augusztus 20-án lezáruló munkaügyi nemzeti konzultáció során az emberek 90 százaléka nem lesz hajlandó szóba állni vele. Ráadásul a 10 százalék válaszadó is optimista becslés, amely csak akkor lesz igaz, ha a hét elejéig visszaérkezett 700 ezer kérdőív száma a hátralévő pár napban eléri a 800 ezret (a "becsszóra" közölt hivatalos adatok hektikusságának furcsaságai grafikonunkon követhetők). A hétfőn végetérő, sorrendben negyedik nemzeti konzultáció - a korábbiak adataival összevetve - várhatóan a legkevésbé lesz eredményes, hiszen legutóbb is egymilliónál több választ érkezett. Egy, a közvélemény-kutatási szakmában jártas szakember a most visszaküldött kérdőívek alacsony számát lapunknak úgy kommentálta: "ahhoz képest meglep ez a szerénység, hogy a hivatalos számok a kormányzat önbevallásán alapulnak, bármiféle társadalmi kontroll nélkül."

 

A kormányzati PR-akcióvá silányított, akciószerű "társadalmi egyeztetést" azért is élesen kritizálta a szakma, mert a feltett kérdések a legtöbb esetben szakszerűtlenek, dilettánsak és irányítottak voltak. Ehhez képest még sokba is kerülnek a levelezések: a négy konzultációra összesen mintegy 3,3 milliárd forint közpénzt fordítottak. Hogy ez sok-e vagy kevés, természetesen viszonyítás kérdése. A kormány ilyenkor rendszerint arra hivatkozik: egy-egy konzultáció költsége még mindig negyede-ötöde egy országos népszavazás kiadásainak. Ez még igaz is, bár egy referendum általában négyszer-ötször több véleménynyilvánítót vonz. Arról nem beszélve, hogy a most záruló munkaügyi témájú levelezés 850 millió forint körülinek mondott költsége sem ennyi, ugyanis a kormányzati kommunikátorok rendre elfelejtkeznek arról, hogy ehhez hozzáadódnak az akció hivatalosan is elismert 308 millió forintnyi - más központi forrásból fizetett - reklámkiadásai is, ami már 1,15 milliárd forintra növeli az összköltséget.

 

A teljes cikket elolvashatják a népszava.hu-n.
 
 

 

 

idézet

Botka László

Óriási a tét, 2018-ban le kell váltanunk a kormányt, mert ez az utolsó esélyünk, hogy szabadon választassunk.
Előző
Következő
Önnek is van véleménye? Gyorskomment!
0
 
 

Hátralévő karakterek száma:
Válaszoljon a kérdésre: *
7    *    5    =    


Megjegyzés: A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.